राजा गुणांबोधि के द्वारा स्थापित किया हुआ कल्छुलीनाथ मंदिर की कहानी।
The story of the Kalchulinath Temple, established by King Gunambodhi.
BY-Amit srivastava
When I (Amit Srivastava) left home with my two friends, I did not plan where to go. I was accompanied by 'Sintu', who almost played several videos of YouTube channel 'Anchhua Bharat', showcasing his art with the camera and 'Sujit' who accompanied me in two or three videos.
हिन्दी अनुवाद-
मैं (अमित श्रीवास्तव) अपने दो मित्रों के साथ जब घर से निकला तो यह प्लानिंग नहीं किया था कि कहाँ चलना है। मेरे साथ यूटयूब चैनल 'अनछुआ भारत' के लगभग कई वीडियो को कैमरे से अपनी कला का प्रदर्शन करने वाले 'शिन्टू' थे और साथ में दो या तीन वीडियो में मेरा साथ निभाने वाले 'सुजीत' भी थे।
After leaving about three kilometers from our house, we decided that we should go to 'Karsul Nath' temple. There were either lush green fields on side of the roads or beautiful estates of buns. The land was on the banks of the Sai River. The land plot situated in the lap of nature was mesmerizing the mind, while the heart was also captivating.
हिन्दी अनुवाद-
हम लोग घर से लगभग तीन किलोमीटर निकलने के बाद यह तय किए कि हमें 'श्री करशूल नाथ' धाम चलना चाहिए। सड़कों के दोनों तरफ या तो हरे-भरे खेत थे या बनों की सुन्दर सम्पदाएं। सई नदी का तटवर्ती भू-भाग था। प्रकृति की गोद में बसा हुआ भू खण्ड जहाँ मन को सम्मोहित कर रहा था वहीं हृदय को आह्ललादित भी कर रहा था।
We reached 'Kandhikala' via the road built on the banks of the Sai River. It is a very unworldly and heaven-giving place. Many temples are built here. The main temple is dedicated to Shiva. Apart from this, temples dedicated to deities like Shiva, Hanuman, Goddess Durga etc. have been built. Which were built much later than the main temple.
हिन्दी अनुवाद-
हम सई नदी के किनारे बने रास्ते से होते हुए 'कंधीकला' पहुँचे। यह बहुत ही दिब्य और स्वर्ग जैसी अनुभूति देने वाला जगह है। यहाँ कई मंदिर बने हुए हैं। मुख्य मंदिर शिव जी को समर्पित है। इसके अलावा शिव जी, हनुमान जी, दुर्गा देवी आदि देवताओं को समर्पित मंदिर बनाए गए हैं। जो कि मुख्य मंदिर के बनने के बहुत बाद में बनाए गए हैं।
Situated in Kandhikala village in Maharajganj block of Jaunpur district, this temple not only holds religious beliefs but also has historical significance. This Shiva temple dedicated to Lord Shankar is the center of faith of the people of the entire region. Thousands of devotees come here every day to visit, worship.
हिन्दी अनुवाद-
जौनपुर जिले के महराजगंज ब्लाक में कंधीकला ग्राम में स्थित यह मंदिर अपने आप में धार्मिक आस्था ही नहीं एतिहासिक महत्व को भी समेटे हुए है। यह भगवान शंकर जी को समर्पित शिवमंदिर सम्पूर्ण क्षेत्र के लोगों का आस्था का केंद्र है। यहाँ हजारों की संख्या में श्रद्धालु दर्शन, पूजन करने प्रतिदिन आते रहते हैं।
If we talk about history, not only this temple but this place also has historical significance. Prior to the Pratiharas this region was under the Kalchuris, Kokalla II established his kingdom in Gorakhpur. Who were Ambhiras. This area was under Kokall II at that time. The first man of this dynasty was Rajputra. After this Shivraj I, Shankaraganas ruled.
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अगर इतिहास की बात करें तो यह मंदिर ही नहीं बल्कि यह स्थान भी एतिहासिक महत्व रखता है। प्रतिहारों के पहले यह क्षेत्र कल्चुरियों के अधीन था, कोकल्ल द्वितीय ने गोरखपुर में अपना राज्य स्थापित किया था। जो आम्भीर थे। यह क्षेत्र उस समय कोकल्ल द्वितीय के अधीन था। इस वंश का प्रथम पुरुष राजपुत्र थे। इसके बाद शिवराज प्रथम, शंकरगण ने राज्य किया।
For a few days, Gorakhpur region was ruled by three kings of Malayaketu dynasty Jayaditya, Dharmaditya, and Jayadivya II. Gunambodhi of the Kalchuri dynasty sought help from Bhoja I Parihar. Gunambodhi and Bhoja first refrained from defeating Jayadivya. And Bhoja re-granted Gunambodhi.
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कुछ दिनों के लिए गोरखपुर क्षेत्र पर मलयकेतु वंश के तीन राजाओं जयादित्य, धर्मादित्य, तथा जयादिव्य द्वितीय ने राज किया था। कल्चुरी वंश के गुणांबोधि ने भोज प्रथम परिहार से मदद मांगी। गुणांबोधि और भोज प्रथम परिहार मिलकर जयादिव्य को पराजित किया। और भोज ने गुणांबोधि को पुनः राज्य दे दिया।
The war took place on the territory of the present-day Karsul Nath temple in Kandikala. Gunambodhi, an exclusive devotee of Shiva, established the Shiva temple at this place. Which had become scattered over time. Later a merchant saw the Shivalinga on the mound in this dilapidated state, then again installed the Shivalinga at this place, and got a temple constructed.
हिन्दी अनुवाद-
वह युद्ध आज के कंधीकला में स्थित करशूल नाथ मंदिर वाले भूभाग पर हुआ था। शिव के अनन्य भक्त गुणांबोधि ने इस जगह शिव मंदिर की स्थापना करवाया। जो समय के साथ छतिग्रस्त हो गया था। बाद में एक व्यापारी ने इस जीर्ण-शीर्ण अवस्था में मिट्टी के टीले पर शिवलिंग को देखा तो पुनः इस जगह पर शिवलिंग को स्थापित किया, और एक मंदिर का निर्माण करवाया।
Shiva was the presiding deity of the Kalchuri kings. That is why the Ambhirs established the Shivling. Since this temple was built by the Kalchuri kings, when the temple was established, the temple was named 'Kalchurinath'.
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कल्चुरी राजाओं के इष्ट शिव जी थे। इसीलिए आम्भीरों ने शिवलिंग की स्थापना की थी। चुंकि इस मंदिर का निर्माण कल्चुरी राजाओं ने किया था, इसीलिए जब मंदिर की स्थापना हुई थी तब इस मंदिर का नाम 'कल्चुरीनाथ' रखा गया।
But after being defeated by Pratiharas, this place was deserted. Although not completely deserted, power had changed but the people still had faith with that temple. Perhaps this was the reason that the place was not renamed.
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मगर प्रतिहारों से पराजित होने के बाद यह जगह विरान हो गया। यद्यपि पूर्ण रूप से विरान नहीं हुआ था, सत्ता बदल गई थी लेकिन लोगों का उस मंदिर के साथ आस्था अभी भी था। शायद यही कारण था कि इस जगह का नाम नहीं बदला गया।
One reason for not changing the name of this place was also that Pratihara may be Vaishnav but gave equal importance to Shiva. History shows that some Pratiharas called themselves Shaivites.
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इस जगह का नाम न बदलने का एक कारण यह भी था कि प्रतिहार भले ही वैष्णव थे मगर शिव जी को उतना ही महत्व देते थे। इतिहास बताता है कि कुछ प्रतिहार स्वयं को शैव कहते थे।
Whatever happened, time passed slowly and 'Kalchurinath' became disgusted and became 'Kachchulinath'.
Even today people know this temple by the same name (Kalkhulinath). But now some people have started calling this temple 'Karsulnath' also.
हिन्दी अनुवाद-
कुछ भी हो धीरे धीरे समय बीतता गया और 'कल्चुरीनाथ' अपभ्रंश होकर 'कल्छुलीनाथ' हो गया।
आज भी लोग इस मंदिर को इसी नाम (कल्छुलीनाथ) से जानते हैं। पर अब कुछ लोग इस धाम को 'करशूलनाथ' भी कहने लगे हैं।
Whatever we may call this temple by whatever name, but this historic heritage of the eighth century is not just a temple but a precious asset for those interested in history like me.
हिन्दी अनुवाद-
जो भी हो हम इस मंदिर को चाहे जिस नाम से पुकारें मगर आठवीं शताब्दी का यह एतिहासिक धरोहर मेरे जैसे इतिहास में रुचि रखने वालों के लिए यह सिर्फ एक मंदिर ही नहीं बल्कि एक अनमोल सम्पदा है।
BY- Amit srivastava
Great effort
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