पृथ्वी पर आज भी हैं देवताओं के वंशज ।
There are still descendants of gods on earth.
BY-Amit Srivastava
Theology says that Brahma created Brahmins, Kshatriyas, Vaishyas and Shudras, that is, all are the creation of Brahma. The scriptures also give details of the wife and children of the gods. Therefore, higher castes should exist than Brahmins.
हिन्दी अनुवाद-
धर्मशास्त्र कहते हैं कि ब्रह्मा ने ब्राह्मण, क्षत्रिय, वैश्य और शूद्र का निर्माण किया है अर्थात ए सभी ब्रह्म की रचना हैं। धर्मशास्त्र में देवताओं के पत्नी और बच्चों का भी विवरण मिलता है। अतः ब्राह्मणों से भी ज्यादा ऊँची जातियों का अस्तित्व होना चाहिए।
There is a dialogue of Yudhishthira and Bhishm in a story in which Bhishma describes Yudhishthira as the greatness of Lord Shri Chitragupta. Let me tell you that Lord Shri Chitragupta had given the blessing of Echamritue (death, when he want) to Bhishm. A description of two wives and twelve sons of Lord Shri Chitragupta is available.
हिन्दी अनुवाद-
एक कथा में युधिष्ठिरजी और भीष्मजी का संवाद है जिसमें भीष्मजी युधिष्ठिरजी को भगवान श्री चित्रगुप्त जी का महात्म्य बताते हैं। आपको बताते चलें कि भीष्मजी को इच्छा मृत्यु का वरदान भगवान श्री चित्रगुप्त जी ने ही दिया था। भगवान श्री चित्रगुप्त जी की दो पत्नियों और बारह पुत्रों का वर्णन मिलता है।
Now the question arises as to why priority was given to the Brahmins whom the Upanishads have refused to consider as Brahmins. Let us tell that only six castes of Brahmins are mentioned in the Upanishads. Which are as follows -
Vedi - who built the altar of yagya at the time of ritual.
Dwivedi - who had knowledge of only two Vedas.
Trivedi - who had knowledge of only three Vedas.
Chaturvedi - who had knowledge of the four Vedas.
Samvedi - who used to sing Samaveda.
Agrihotri - who gives the Aahuti (Some material gives in the fire for God as sacrificed) in fire.
Explain that castes were determined keeping in mind their functions.
हिन्दी अनुवाद-
अब प्रश्न यह उठता है कि देवताओं के पुत्रों से भी ज्यादा प्राथमिकता उन ब्राह्मणों को क्यों दिया गया जिनको उपनिषद ब्राह्मण मानने से इन्कार कर चुका है। बताते चलें कि उपनिषद में ब्राह्मणों की मात्र छः जातियाँ ही बताई गई हैं। जो इस प्रकार हैं -
वेदी - जो अनुष्ठान के समय यज्ञ की वेदी बनाते थे।
द्विवेदी - जिन्हें मात्र दो वेदों का ही ज्ञान था।
त्रिवेदी - जिन्हें मात्र तीन वेदों का ही ज्ञान था।
चतुर्वेदी - जिन्हें चारों वेदों का ज्ञान था।
सामवेदी - जो सामवेद को गाते थे।
अग्रिहोत्री - जो अग्नि में आहुति देते थे।
बता दें कि जातियों का निर्धारण उनके कार्यों को ध्यान में रख कर होता था।
In today's time, many castes of Brahmins are popular. It is difficult to tell how many castes are foreign and how many Indians are there. But these castes have a monopoly on Hindu religion. They have decided according to their nature of religion. Perhaps this is why mythological religion is completely different from Vedic religion.
हिन्दी अनुवाद-
आज के समय में ब्राह्मणों की अनेकों जातियाँ प्रचलित हैं। इनमें कितनी जातियाँ विदेशी हैं और कितनी भारतीय यह बताना मुश्किल है। परन्तु हिन्दू धर्म पर एकाधिकार इन्हीं जातियों का हो चुका है। धर्म का स्वरूप इन्होंने अपने हिसाब से तय किया है। शायद यही कारण है कि वैदिक धर्म से पौराणिक धर्म पूरी तरह अलग है।
Today, in the name of Hinduism, only a few scholarly principles remain. Chief among these are Yagyavalkya, Vyas, Vasistha and Tulsi. Does this community not consider Kapil, Gautam, Kanad, Jaimini etc. as sages?
हिन्दी अनुवाद-
आज हिन्दू धर्म के नाम पर मात्र कुछ विद्वानों के सिद्धांत ही शेष रह गए हैं। इनमें मुख्य रूप से याज्ञवल्क्य , व्यास, वसिष्ठ और तुलसी हैं। क्या यह समुदाय कपिल, गौतम, कणाद, जैमिनी आदि को ऋषि नहीं मानता ?
In a legend, the sage Pulastya narrated Bhishma about dynasty of the Gods that Brahma did austerity for ten thousand years, and then Lord Chitragupta incarnated somewhere. Chitragupta's first wife is Surya Putri - Dakshina, who also has a name Nandini. Mother Nandini had four sons. The names of which are as follows - Bhanu, Vibhanu, Vishvabhanu and Biryabhanu. Those who are called as Vigya Kshatriyas.
हिन्दी अनुवाद-
एक कथा में पुलस्त्य ऋषि ने भीष्म जी को देवताओं के वंश का वर्णन करते हुए बताया कि ब्रह्मा जी ने दश हजार वर्षों तक कठोर तपस्या किया तब कहीं जाकर भगवान श्री चित्रगुप्त जी ने अवतार लिया। चित्रगुप्त जी की पहली पत्नी सूर्य पुत्री- दक्षिणा हैं जिनका एक नाम नंदिनी भी है। माता नंदिनी के चार पुत्र हुए। जिनके नाम इस प्रकार हैं - भानु, विभानु, विश्वभानु और वीर्यभानु । जो विज्ञ क्षत्रिय कहे जाते हैं।
The second wife of Lord Shri Chitragupta, Airavati is the daughter of Sage Susharma, whose name is also Shobhavati. Mother Airavati had eight sons whose names are as follows - Charu, Sucharu, Chitrakhya, Matimaan, Himwan, Chitracharu, Arun and Atindriya. Those who are said to be Vigya Shreshtha.
हिन्दी अनुवाद-
भगवान श्री चित्रगुप्त जी की दूसरी पत्नी सुशर्मा ऋषि की कन्या ऐरावती हैं जिनका एक नाम शोभावती भी है। माता ऐरावती के आठ पुत्र हुए जिनके नाम इस प्रकार हैं - चारु, सुचारु, चित्राख्य, मतिमान, हिमवान, चित्रचारु, अरुण और अतीन्द्रिय हैं। जो विज्ञ श्रेष्ठ कहे जाते हैं।
The descendants of Lord Shri Chitragupta are known as Kayasthas. The divine attribute is also clearly reflected in Kayasthas. Another thing is prevalent about Devavanshi Kayasthas, where on the one hand Kayasthas intellectually excel in the human beings and set a boundary between humans and gods, while Kayasthas never go to Phantom. While Brahmins who died from abortively death are also known as Brahmarakshas.
हिन्दी अनुवाद-
भगवान श्री चित्रगुप्त जी के वंशज कायस्थ नाम से जाने जाते हैं। कायस्थों में दैवीय गुण स्पष्ट रूप से परिलक्षित भी होता है। देववंशी कायस्थों के बारे में एक और बात प्रचलित है, जहाँ एक ओर कायस्थ बौद्धिक रूप से मानव जातियों श्रेष्ठ होकर मानवों और देवताओं के बीच एक सीमा तय करते हैं वहीं कभी भी कायस्थ प्रेतयोनि में नहीं जाते हैं। जबकि अकाल मृत्यु से मरे हुए ब्राह्मण भी ब्रह्मराक्षस के रूप में जाने जाते हैं।
The Chitranshi society is called Brahmin because these are the descendant of the gods. Therefore, the earth is not empty of gods and along with the existence of gods and demons on the earth itself, heaven and hell also exist.
हिन्दी अनुवाद-
चित्रांशी समाज को इसीलिए ब्राह्मण कहा जाता है क्योंकि ए देवताओं के वंशज हैं। अतः पृथ्वी देवताओं से खाली नहीं है और पृथ्वी पर ही देवताओं और राक्षसों के अस्तित्व के साथ ही स्वर्ग लोक और नरक लोक का भी अस्तित्व है।
BY- Amit Srivastava
Verygood
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